Saturday 28 February 2015

Bagaimana Anda boleh menyediakan tabung KECEMASAN keluarga sebanyak Rm100,000.00 dengan mula menyimpan Rm300?

Bagaimana anda boleh bertindak dengan bijak dengan hanya mula menyimpan RM300, anda mampu menyediakan tabung kecemasan untuk keluarga anda sebanyak RM100,000.00, sekiranya anda ditimpa musibah seperti lumpuh akibat kemalangan, lumpuh akibat stroke, meninggal dunia atau sebagainya? 

Ikuti kisah Encik Ahmad untuk mengetahui bagaimana beliau menyediakan dana kecemasan sebanyak Rm100,000.00.

.....

Pelajari teknik bagaimana Encik Ahmad menggunakan kuasa perkongsian dan bantu-membantu sesama umat islam dapat mewujudkan dana kecemasan keluarganya dengan hanya menyimpan Rm300 sebulan dapat menyediakan tabung kecemasan sebanyak Rm100,000.00 apabila beliau ditimpa musibah kemalangan. Akibatnya dia lumpuh dan tidak boleh bekerja seperti biasa.

Manakala sebaliknya Encik Rashid beliau juga menyimpan dengan nilai lebih besar iaitu Rm500 setiap bulan tetapi Cuma dapat Rm5000 sahaja bila dia ditimpa musibah yang sama seperti Encik Ahmad.

Apakah yang membuatkan Encik Ahmad dan Encik Rashid berbeza pulangannya. Encik Ahmad dapat Rm100,000.00 manakala Encik Rashid pula Cuma dapat Rm5,000.00.

Tabung Kecemasan Untuk Anda Sekeluarga

Sebab terlalu banyak perbezaan diantara Rm100,000.00 dengan Rm5,000.00. Apakah Encik Ahmad seorang yang sangat Genius sampai dia boleh buat simpanan sehingga Rm100Ribu bila ditimpa musibah? Atau Encik Rashid tidak peka kepada peluang kewangan islam yang menawarkan peluang yang lebih baik.

Sekiranya anda berada didalam situasi mereka berdua. Apakah pilhan anda? Adakah anda akan menyimpan macam Encik Ahmad atau macam Encik Rashid? Tentu anda semua akan meyimpan duit seperti Encik Ahmad kan.

Biar saya ceritakan apakah yang telah berlaku kepada Encik Ahmad dan Encik Rashid. Sebenarnya Encik Ahmad dan Encik Rashid, kedua-duanya menyimpan sebanyak Rm500 sebulan untuk persediaan tabung kecemasan untuk keluarga mereka dan juga untuk diri mereka juga.

Cuma apa yang membezakan simpanan mereka ialah Encik Ahmad menyimpan Rm200 di bank dan Rm300 di AIA Public Takaful untuk tabung kecemasannya. Manakala Encik Rashid pula hanya menyimpan Rm500 di bank semata-mata untuk tabung kecemasannya.

Walau keduanya berniat baik menyimpan Rm500 sebulan untuk tujuan persediaan semasa kecemasan, tetapi tindakan mereka berbeza yang menyebabkan hasil pulangannya turut berbeza.

Idea dan kepakaran tentang simpanan yang bijaksana
perlu dipelajari dan dipraktikkan.

Bezanya bukan sedikit, bezanya sebanyak Rm100,000.00 dengan Rm5,000.00. Banyakkan bezanya sekarang, menyimpan juga perlukan kepakaran untuk menghasilkan pulangan yang besar untuk kemudahan dikemudian hari.

Kita sambung semula cerita Encik Ahmad dan Encik Rashid. Setelah 10 bulan menyimpan mereka ditimpa musibah kemalangan jalan raya. Encik Ahmad lumpuh kekal manakala Encik Rashid koma sebulan kemudian apabila sedarkan diri terkejut kakinya telah dipotong dan kena stroke lumpuh tak boleh bergerak seperti biasa.

Inilah kehidupan, tidak dapat diduga. Memang kehidupan ada penamatnya iaitu semua manusia akan mati tetapi sekiranya boleh hidup dan mati dengan sebaik mungkin.

Ok kita tengok Encik Ahmad tindakannya menyimpan di AIA Public Takaful sebanyak Rm300 sebulan membolehkan dia mendapat bantuan sebanyak Rm100,000.00 dari AIA Public Takaful. Disamping itu duit simpanannya di bank pula ada sebanyak Rm200 x 10bulan bersamaan = Rm2000.00.

Manakala Encik Rashid pula, beliau hanya menyimpan Rm500 setiap bulan di bank. Hasilnya beliau mendapat Rm500 x 10 bulan = Rm5000. Pihak bank tidak akan memberi bantuan sebanyak Rm100,000.00 seperti apa yang berlaku kepada Encik Ahmad.

Kenapa ini boleh berlaku? Anda kena faham bahawa Encik Ahmad telah memiliki Polisi A-LifeLink-i dengan AIA Public Takaful yang memberikannya 2 kelebihan (1) simpanan dan (2) perlindungan. 

Sebenarnya Encik Ahmad telah merancang dan memiliki polisi perlindungan sekiranya dia lumpuh sepenuhnya atau meninggal dunia akibat musibah. Dia atau ahli keluarganya akan mendapat bantuan dari pihak Takaful sebanyak Rm100,000.00. Malang tidak berbau, oleh itu musibah juga tidak dapat kita hidu untuk kita elak. Kita hanya mampu berusaha apa yang terdaya dan termampu. 


Apakah itu takaful?

TAKAFUL adalah satu jaminan yang berasal dari perkataan Arab 'Al-Kafala’ (Jamin) iaitu bermaksud 'Saling Jamin Menjamin'. Dari segi tafsiran syarak ia adalah pakatan satu kumpulan untuk saling jamin menjamin dan bantu membantu antara satu sama lain ketika para peserta kumpulan tersebut ditimpa sesuatu musibah. 

Takaful juga berasaskan prinsip-prinsip berkongsi tanggungjawab, bekerjasama dan saling membantu untuk menjana kepentingan bersama. Setiap peserta menyumbang berasaskan tabarru' (derma) kepada dana yang akan digunakan untuk membantu satu sama lain pada masa yang diperlukan. 

Itulah kelebihan ilmu dan tindakan yang bijak. Ilmu yang baik membolehkan kita mendapat rm100,000.00 dengan hanya menyimpan Rm300 sebulan. Tetapi sekiranya kita tidak merancang dengan baik maka, kita akan menanggung kesusahan yang perit.

Sanggupkah anda meninggalkan orang tersayang dengan bebanan hutang dan hidup melarat kerana kehilangan suami dan ayah tersayang?

Contoh:

Dalam kes Encik Ahmad dan Encik Rashid. Memang keadaan mereka susah kerana lumpuh. Sekurang-kurangnya Encik Ahmad dan keluarga ada Rm100,000.00 untuk membuat persedian kehidupan baru dan mencari penyelesaian baru. 

Mungkin Encik Ahmad boleh bekerja dari rumah dengan memulakan perniagaan internet atau work from home. Sekurang-kurangnya beliau ada modal Rm100,000.00 untuk beliau dan ahli keluarga berfikir untuk meneruskan kehidupan seterusnya.

Manakala Encik Rashid mengalami kesukaran yang lebih banyak kerana Cuma ada simpanan Rm5000 sahaja. Kemungkinan selepas sebulan duit simpanannya akan habis kerana perbelanjaan rawatannnya, menanggung ahli keluarganya, bayar loan rumah, loan kereta, bil handphone, bil elektrik dan sebagainya.

Simpanan Rm5000 Cuma boleh bertahan sehingga sebulan sahaja untuk Encik Rashid. Saya fikir sebulan bukan suatu jangka masa yang panjang untuk berfikir dan membina kehidupan baru. Jadi Encik Rashid memerlukan bantuan berbentuk kewangan, rumah, makanan dan lain-lain dari ahli keluarga terdekat, kawan-kawannya dan masyarakat untuk meneruskan kehidupannya sekeluarga.

Berbeza dengan Encik Ahmad, beliau mempunyai masa yang lebih lama. Sekiranya dikira secara kasar dengan duit Rm100,000.00 dengan perbelanjaan Rm5000 sebulan. Beliau sekeluarga boleh bertahan sehingga 20 bulan. Lebih kurang setahun 8 bulan. Jadi boleh lah Encik Ahmad sekeluarga merancang sesuatu untuk kehidupan baru mereka.

Sudahkah anda memiliki simpanan yang boleh memberi perlindungan kewangan kepada anda dan keluarga?

Jadi apakah pendapat anda? Apakah pilihan anda ada sekarang? Sekiranya ada berpendapat bahawa tindakan Encik Ahmad bijak dan anda ingin bertindak menyimpan di Takaful sepertinya. Boleh hubungi saya (Kamarul) hp: 019 2772 899. Saya adalah Life Planner dari AIA Public Takaful yang diiktiraf oleh Bank Negara Malaysia.

Had minimum untuk mula menyimpan dan mewujudkan tabung kecemasan keluarga anda adalah sebanyak Rm150!!! Dengan nilai sebanyak ini anda boleh mendapat pampasan sebanyak Rm50,000.00 mengikut umur** pencarum.

Semakin umur meningkat maka nilai pampasan akan semakin kecil. Oleh itu bertindaklah sekarang jangan berlengah lagi kerana nilai pampasan akan semakin mengecil jika kita terus berlengah. Sumbangan Rm150 adalah premium minimum yang ditawarkan oleh AIA Public Takaful kepada masyarakat di Malaysia.

Sekiranya tuan-tuan dan puan-puan berminat dengan simpanan di Takaful dan menyediakan pelan tabung kecemasan untuk keluarga boleh lah menghubungi saya seperti no hp diatas atau boleh whatsapp saya di (Kamarul) hp: 011 2625 2911.

Sekian terima kasih. Bertindak sekarang sebelum terlambat. Insyallah dengan niat yang murni Allah akan membantu kita yang berusaha bantu-membantu sesama islam apabila ada diantara kita ditimpa musibah. Bersatu kita teguh...bercerai kita roboh.. Sediakan payung sebelum hujan. 'Ameen'…

No comments:

Post a Comment