Tuesday 20 January 2015

Education Plan Takaful

PELAN SIMPANAN PENDIDIKAN AIA PUBLIC TAKAFUL TERBAIK UNTUK ANAK-ANAK ANDA

"Berikanlah pendidikan yang lebih baik kepada anak kamu kerana dia akan menghadapi ZAMAN yang LEBIH SUKAR dari ZAMAN kamu" - Umar R.A.

Menyediakan simpanan pendidikan untuk anak-anak adalah tanggungjawab dan matlamat murni setiap ibubapa.

Malangnya, tidak semua ibubapa di Malaysia bernasib baik untuk melaksanakan tugas ini dengan sempurna.

Kenapa jadi macam ni? SEBAB kos pendidikan di SELURUH DUNIA termasuk Malaysia semakin meningkat.

Kita ambil contoh di Malaysia, kadar purata kos untuk pendidikan Universiti di Malaysia berserta kos sara hidup adalah sekitar RM37,000 pada tahun ini. Dengan kadar purata peningkatan 5% setahun, 15 tahun akan datang kos akan meningkat sehingga RM86,000.

Persoalannya sekarang!!! Sudahkan anda membuat persiapan dan menyediakan pelan pendidikan tersebut (Education Plan)? Sesetengahnya mungkin sudah mula menyimpan di bank-bank, amanah saham ataupun di Takaful seperti AIA Public Takaful.

Perkara yang penting sekarang!!! Adakah jumlah tersebut mencukupi? Contohnya di Bank, kadar keuntungan tahunan sekitar 1%. Anda membuat simpanan untuk anak anda RM150 selama 15 tahun. Total simpanan adalah sebanyak RM29,000 sahaja.

Manakala menyimpan di Amanah Saham pula memberi pulangan sebanyak 7-8% setahun. Hasilnya simpanan pendidikan anak anda sedikit meningkat berjumlah RM45,000.

Pernahkah anda terfikir sekiranya berlaku perkara tidak diingini sepanjang proses menyimpan. Contohnya anak anda memerlukan rawatan akibat denggi yang boleh mencecah RM35,000 jika denggi berdarah? Bagaimana jika memerlukan rawatan rapi hospital sehingga bil kos perubatan mencecah RM85,000?

So… What? Pernahkah anda terfikir?

Jika perkara sebegini berlaku, sudah tentu anda terpaksa mengeluarkan segala simpanan untuk menanggung kos perubatan tersebut. Bagaimana dengan plan simpanan pendidkan yang anda rancangkan? Masih mengikut misi dan perancangan anda? Masih dalam kawalan anda?

Macam mana? Boleh anda fikirkan Sejenak? Adakah persoalan ini hanya gurauan atau akan hanya berlaku ke atas anak orang lain sahaja. Atau anda sudah ada plan yang lebih baik untuk mengatasi masalah ini sebelum ia benar-benar berlaku?

Rancang dan bertindak sekarang untuk masa depan anda dan anak-anak anda

AIA PUBLIC TAKAFUL PELAN SIMPANAN UNTUK PENDIDIKAN A-LIFELINK-i

Tahukah anda bahawa ada pelan simpanan pendidikan konsisten yang mampu membantu anda sekiranya berlaku situasi yang tidak diingini seperti di atas?

AIA Public Takaful A-LifeLink-I menyediakan Pelan Simpanan Pelaburan All in One yang mampu membantu anda. Sekarang anda tidak perlu lagi risau sekiranya terjadi perkara yang tidak diingini semasa proses anda menyediakan simpanan pendidikan anak-anak anda.

Hanya dengan menyimpan minimum RM150 sebulan untuk pendidikan anak anda di AIA Public Takaful A-LifeLink-i, anda telah mewujudkan perlindungan ke atas simpanan mereka setiap bulan berterusan sehingga anak tersebut berumur 25 tahun walaupun pada ketika itu anda sudah tidak mampu menyimpan akibat sakit kritikal atau telah meninggal dunia.

Anda sangat beruntung sekiranya membuat simpanan di AIA Takaful A-LinkLife-i kerana banyak faedah diberikan. Faedah-faedah yang dimaksudkan adalah seperti berikut:

1) Faedah Hilang Upaya, 36 Penyakit Kritikal dan Kematian Pencarum

AIA Takaful akan meneruskan simpanan bulanan pendidikan anak anda sehingga beliau mencapai umur 25 tahun sekiranya anda sebagai pencarum mengalami hilang upaya kekal atau lumpuh sepenuhnya, mengidap salah satu dari 36 penyakit kritikal atau meninggal dunia.

2) Faedah Hilang Upaya dan 36 Penyakit Kritikal Anak

Faedah seterusnya adalah untuk melindungi anak anda. Kehidupan didunia tidak boleh dijangka, sekiranya anak mengalami hilang upaya dan 36 penyakit kritikal. AIA Public Takaful akan membayar caruman bulanan sehingga 100 tahun.

Bukan itu sahaja, pampasan juga akan diberikan. Pampasan meningkat 1% setiap tahun tanpa peningkatan bayaran caruman.


3) Perlindungan Medikal Kad Tanpa Had Seumur Hidup

Pihak AIA Public Takaful juga menyediakan medical kad dengan had tahunan sehingga RM260,000 setahun. Medikal kad ini akan meningkat 5% setiap 2 tahun tanpa peningkatan caruman. Yang lagi best!!! Tidak ada Had untuk sepanjang Hayat.

So… anda tak perlu pening kepala dan susah-susah pikir pasal bil perubatan anak anda jika diperlukan.

4) Simpanan Pelaburan

Sebagai makluman AIA Public Takaful akan melaburkan simpanan anda dalam dana-dana patuh syariah. Prestasi untuk tahun 2013 menunjukkan Pulangan Pelaburan Dana Ekuiti sebanyak 19%.

Banyakkan!!! 19% adalah jumlah yang tinggi dan mampu mengatasi inflasi tahun 2013.

5) Faedah-faedah lain yang boleh ditambah mengikut keperluan:

A) Elaun Harian

B) Personel Accident

C) Disability Cas

D) 95 Early Critical Illness

E) Multi Critical Illness

Pastikan Keinginan pendidikan anak anda tidak terganggu oleh masalah kewangan.

Bagaimana mana? Berminat dengan Pelan Pendidikan ini?

Sila hubungi saya di 019 2772 899 atau Email syurgafirdausy@gmail.com atau whatsapp ke 011 2625 2911.

No comments:

Post a Comment