Tuesday 20 January 2015

Tangungjawab Ketua Keluarga menyediakan Takaful Hayat untuk isteri dan anak-anak.

Kenapa Anda sebagai Ketua keluarga perlu mengambil Takaful Hayat?


Berdasarkan Surah Al-Baqarah ayat 240:

Surah Al-Baqarah Ayat 240.


Surah Al – Baqarah (2:240)

“Ayat ini menegaskan bahawa para Suami disamping berkewajipan memberikan nafkah kepada isteri dan anak-anaknya sesuai dengan starndard kelayakan, mereka juga dituntut untuk mempersiapkan dana “State of Emergency” yang cukup bagi para isteri untuk jangka waktu setahun lamanya”

*Selain itu Persiapan Jaminan Social Security untuk orang-orang yang tercinta dan terdekat dengan kita. Mereka adalah seluruh ahli WARIS kita.

Ameen…

Apakah yang akan berlaku sekiranya kita tidak mengambil berat tentang PERANAN Takaful sebagai usaha diantara ahli-ahli sesama islam dalam tolong-menolong dan bekerjasama di antara satu sama lain.  

Konsep "Tolong-menolong" yang dimaksudkan ini adalah dalam bentuk derma dan jamin-menjamin menggunakan Tabungan DANA Takaful yang dikumpul bersama atas persetujuan sesama islam. Dana Takaful akan diagihkan pada ahlinya apabila ada di antara ahli-ahli Takaful mengalami musibah.

Apakah itu takaful?

TAKAFUL adalah satu jaminan yang berasal dari perkataan Arab 'Al-Kafala’ (Jamin) iaitu bermaksud 'Saling Jamin Menjamin'. Dari segi tafsiran syarak ia adalah pakatan satu kumpulan untuk saling jamin menjamin dan bantu membantu antara satu sama lain ketika para peserta kumpulan tersebut ditimpa sesuatu musibah.

Takaful juga berasaskan prinsip-prinsip berkongsi tanggungjawab, bekerjasama dan saling membantu untuk menjana kepentingan bersama. Setiap peserta menyumbang berasaskan tabarru' (derma) kepada dana yang akan digunakan untuk membantu satu sama lain pada masa yang diperlukan.

Berikut adalah beberapa keratan akbar yang boleh dijadikan iktibar untuk kita semua. Marilah kita bertindak segera sebelum terlambat. 


Berusahalah untuk menyediakan Takaful Hayat untuk keluarga anda sebaik mungkin. Ianya sangat membantu suatu hari nanti PERCAYALAH.


Simpanan Takaful yang mencukupi dapat memberi masa kepada ahli keluarga menghadapi hari-hari sukar dan memberi mereka ruang untuk membuat persediaan sebelum keadaan menjadi lebih sukar.


Sesungguhnya yang Terbaik adalah kita semua membuat Simpanan di Takaful kerana ianya disahkan Halal dan Patuh Syariah. Sila rujuk Jakim untuk maklumat lanjut.


Pengesahan Halal & Haram dari Pihak Jakim berkenaan Insurans dan Takaful.


Diantara Sahabat kita yang berjaya menyediakan Nafkah untuk isteri dan anak tercinta.

Sekiranya anda sebagai Ketua keluarga ditimpa sesuatu kemalangan dan mengalami hilang upaya kekal dan menyebabkan anda tidak mampu bekerja atau meninggal dunia.

Anda seharusnya membuat simpanan untuk menghadapi ujian ini sekurang-kurangnya nafkah setahun untuk isteri dan anak-anak anda.

Tetapi katakan anda bergaji RM3000 sebulan dan mempunyai anak-anak yang agak ramai mungkin sukar untuk membuat simpanan.

Oleh itu anda perlu mula menyimpan di Takaful untuk mewujudkan DANA nafkah selama setahun seperti kita bincangkan di atas.

Jika dibuat perkiraan ringkas. Seharusnya anda mempunyai simpanan RM3000 x 12 bulan = sekitar RM 36 Ribu cukup untuk nafkah setahun isteri dan anak-anak. Sekiranya sesuatu tidak diingini berlaku ke atas anda.

Berikut adalah senarai ringkas Takaful Hayat yang berpatutan mengikut kemampuan setiap Ketua keluarga:




Jadi berdasarkan jadual di atas sekiranya anda berumur 30 tahun dan bergaji Rm3000 sebulan memerlukan Rm36,000 simpanan kecemasan untuk keperluan keluarga selama setahun.

Cara paling pantas dan selamat untuk mewujudkan Dana ini sekiranya anda masih belum ada adalah dengan menyimpan Rm150 sebulan di AIA Takaful, insyallah sekiranya sekiranya anda meninggal dunia. Isteri dan anak-anak anda akan diberi pampasan sebanyak RM50,000. Walaupun nilai ini hanya mampu menampung keluarga anda sekitar setahun. Tetapi cukup untuk memberi mereke masa untuk usahakan sesuatu dalam masa setahun berbanding tiada langsung duit simpanan.


Walau bagaimanapun ada sesetengah customer “Doktor Gigi a.k.a Dentist” ada yang menyimpan sehingga Rm3000 sebulan dan pampasan yang disediakan untuk keluarganya mencecah sehingga RM1juta (RM1,000,000.00)… Namun tidak ramai yang mampu berbuat demikian kerana tak semua bergaji besar dan komited dengan simpanan yang bernilai sebesar ini.

Sekiranya anda memerlukan khidmat Takaful Hayat untuk memenuhi tanggungjawab anda sebagai Ketua keluarga yang baik disebabkan anda masih tidak mempunyai simpanan yang mencukupi untuk menampung nafkah keluarga anda selama setahun.

Sila hubungi Saya (Kamarul hp: 019 2772 899 ) atau whatsapp Saya di 011 2625 2911. Anda juga boleh email Saya di syurgafirdausy@gmail.com     

Saya adalah Perunding AIA Public Takaful yang bertauliah dan diiktiraf oleh Bank Negara Malaysia (BNM).

Mengapa anda HARUS memilih Takaful Hayat AIA Public Takaful. Disini saya berikan sedikit keistimewaan AIA Public Takaful:


1.  Perlindungan Tambahan melalui Bonus Ulang Tahun.

2.  Perlindungan Terjamin 5 Tahun (Pelan biasa di pasaran hanya 2 tahun)

3.  A-Plus CriticalCare-i

4.  A-Plus MultiCriticalCare-i

5.  A-Plus Early CriticalCare-i

6.  A-Plus HospatalIncome Extra-i

7.  A-Plus Venus

8.  A-Plus GenNet-i

9.  A-Plus DisabilityCash-i

10.    A-Plus Med-i

“Malang tidak berbau, yang penting lebih baik kita bersedia sebelum kita ditimpa musibah, sakit atau kemalangan yang tidak diduga.”
Sekiranya anda mempunyai masalah kewangan dan tidak mampu untuk menyediakan simpanan di Takaful secara bulanan.

Anda juga boleh menghubungi saya untuk membantu anda bagi melaksanakan perancangan “Bagaimana untuk menambah sumber pendapatan anda” agar anda mampu untuk mewujudkan DANA Takaful Hayat bagi memenuhi Nafkah Keluarga anda sekurang-kurangnya selama setahun.

Sekiranya anda mampu sediakan nafkah lebih dari setahun maka itu adalah lebih baik untuk isteri dan anak-anak anda.

No comments:

Post a Comment